新規登録がまだの方

下の[新規登録]ボタンを押してコミュニティに登録してください。

新規登録(無料)

登録がお済みの方はこちら

コミュ二ティポイントのご案内

詳しく見る

株式情報書庫-コピペでゴメン!

株式情報書庫-コピペでゴメン!>掲示板

公開 メンバー数:20人

チャットに入る

サークルに参加する

サークル内の発言を検索する

新しいトピックを立てる

サークルで活動するには参加が必要です。
「サークルに参加する」ボタンをクリックしてください。
※参加を制限しているサークルもあります。

閉じる

  • from: 花岡 実太さん

    2009年12月31日 16時15分40秒

    icon

    【社説】鳩山政権の2010年度予算案、改革とは呼べず

     25日に発表された、鳩山政権初となる2010年度予算案はなかなか興味深いものだった。鳩山首相は、低迷する経済の再建のために日本がとるべき苦渋の選択より、福祉国家主義的政策に比重を置いた。

     過去最高の総額92兆円となったこの案は民主党の公約を踏まえたもので、首相いわく「命を守る予算」である。国家予算の半分以上が子供手当てや農家・高校授業料の助成などの社会福祉費に回るのは初めてのことだ。一方、公共事業は18%の削減となっている。

     民主党率いる連立与党は、この予算案を、特定の業界に偏重した自民党時代のものよりも、責任ある富の分配だとうたっている。無論、道路や橋が十分整備された日本にとって公共事業の削減は必要な措置だろう。

     だが財政面を考えると、今回の予算案に合格点はつけがたい。財源は、第二次大戦後初めて、国債発行額が税収を上回り、政府債務の国内総生産(GDP)比は200%に迫る。鳩山首相は史上最高の44兆円という国債発行額を「成果」としてこじつけているが、これは2009年度当初予算より11兆円多い数字だ。政府の景気見通しが楽観的であることを考えると、実際の税収が予想以上に少なく、国債発行額がさらに膨らむ恐れもある。

     この予算案では、本当に必要としている層に予算が割り当てられていないという面も大きい。例えば、月1万3000円の子供手当てには所得制限がない。しかもデフレに見舞われている日本で現金を配ることが経済活動につながるのかどうかは明らかでなく、資金は投資に回すよりも貯蓄した方が合理的だ。

     日本国民にとって最適な「保護」とは、政府が負担しきれないほどの現金を与えることではなく、自助努力で状況を改善できる機会を作ってやることだ。こうした措置は必ずしも資金を必要とするものではない。起業しやすい環境を作り、保護貿易主義と投資障壁を撤廃し、地方の土地所有者が土地を最適な使途に活用できるようにするなどの手段が考えられる。

     こうした政策に、日本国民は賛成するはずだ。根深い腐敗に切り込み、日本の市場競争力を高めようとした小泉元首相を、国民はこぞって応援した。一方、鳩山首相の支持率は、首相の大衆迎合路線が明白になるにつれ、9月就任直後の71%から、現在50%以下に落ち込んでいる。

     鳩山政権が約束する景気の2番底回避は、今回の予算案でも、成長率に限って言えば、可能かもしれない。「地面に穴を掘る」だけの工事でもGDP統計上は「投資」としてカウントされる。しかし、それでは健全な支出とは言えず、持続可能でもない。かつて福祉国家主義的政策で国家が潤ったためしはなく、現政権がその政策をどんな美辞麗句で包もうとも、日本だけが例外になることはない。

    http://jp.wsj.com/Japan/Politics/node_17370

    • コメントする

      サークルで活動するには参加が必要です。
      「サークルに参加する」ボタンをクリックしてください。
      ※参加を制限しているサークルもあります。

      閉じる

    • 1
    • 拍手する

      サークルで活動するには参加が必要です。
      「サークルに参加する」ボタンをクリックしてください。
      ※参加を制限しているサークルもあります。

      閉じる

    • 0

    icon拍手者リスト

コメント: 全1件

from: 花岡 実太さん

2009年12月31日 16時17分10秒

icon

「英語のお勉強」
Prime Minister Yukio Hatoyama announced his government's first budget on Christmas, and what a gift it was. Instead of making the hard choices Japan needs to revive its flagging economy, Mr. Hatoyama opted for more welfarism.


That's not what he calls it of course; the prime minister Friday dubbed the record 92 trillion yen ($1 trillion) plan as a measure to "protect people's lives," hearkening back to his party's campaign manifesto. For the first time ever, over half of the government's core spending will go to social-welfare programs, such as cash payments to parents, subsidies for farmers and free high-school education. Meanwhile, public-works projects were cut by 18%.


The Democratic Party of Japan-led coalition is selling the package as a more responsible redistribution of wealth from the old Liberal Democratic Party days, when budgets were skewed more toward supporting favored industries. Cutting public works is certainly a good start; Japan doesn't need more roads and bridges to nowhere.


But fiscally, it's hard to see how Friday's budget passes the laugh test. For the first time since World War II, the budget will be funded more by bond issuance than tax receipts, sending debt-to-GDP spiraling toward 200%. Mr. Hatoyama is touting the fact that he's capped debt issuance at a record 44 trillion yen as a victory; but it's still 11 trillion more than initially budgeted. Given the government's rosy economic outlook, that number could eventually rise as tax receipts fall short of Tokyo's projections.


The budget also does little to target spending to parties who might need it more than others. The \13,000 monthly allowance for parents, for instance, isn't income-tested. Nor is it clear that increasing cash handouts will generate economic activity when the country is in the grip of deflation, and it makes more sense to hoard capital than to invest it.


The best "protection" for Japan's citizens isn't to shower them with money that the government can't afford, but to give them the opportunity to improve their circumstances through dint of their own hard work. These kinds of initiatives don't necessarily cost money; for instance, Tokyo could make it easier to start a business, drop protectionist trade and investment barriers, or give more freedom to rural landowners to use their property as they see fit.


This is certainly the kind of vision that the Japanese public would support. They rallied behind former prime minister Junichiro Koizumi when he promised to attack entrenched corruption and make Japan a more competitive place to do business. In contrast, as the Hatoyama government's populism has become more evident, its public-approval ratings have dropped to under 50%, from 71% upon taking office in September.


The Hatoyama government is promising to avoid a double-dip recession, and given Friday's budget, that might technically be true: Government can pay people to dig holes in the ground, and that counts as investment in the GDP equation. But that doesn't make such spending healthy, or sustainable. Welfarism has never made a country rich, and Japan is no exception—no matter what you call it.

http://jp.wsj.com/Japan/Politics/node_17370/(language)/eng-US

  • コメントする

    サークルで活動するには参加が必要です。
    「サークルに参加する」ボタンをクリックしてください。
    ※参加を制限しているサークルもあります。

    閉じる

  • 拍手する

    サークルで活動するには参加が必要です。
    「サークルに参加する」ボタンをクリックしてください。
    ※参加を制限しているサークルもあります。

    閉じる

  • 0

icon拍手者リスト